"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi) segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
- Surah Ali Imran (200) -

Tuesday, March 14, 2006,2:49 PM
Peluk-peluk juga...nazar lain citer!

14 MAC 2006 (Selasa) 3.00pm...,

Alhamdulillah...semalam adik-adik kiter melompat sakan kegembiraan menyambut segulung skrip result SPM 2005.

Muka-muka jernih mereka jelas melambangkan kepuasan. Puas setelah bertungkus-lumus, berpenat lelah, berjerih perit, menongkah arus demi untuk mendapatkan segulung kejayaan untuk memulakan langkah pertama bagi menapak ke menara gading dan seterusnya merealisasikan impian hidup mereka.

Sewaktu penulis menulis ini, secara sedar akur akan ada sahabat-sahabat yang akan menempelak sebaik tamat membaca catatan kecil riwayat kali ini.

Apa yang ingin diriwayatkan adalah bukan sekadar kejayaan manis anak-anak/adik-adik kita itu. tetapi jauh sedikit adalah cara dan didikan diri insaniah yang diperolehi mereka sepanjang 16 - 18 tahun hidup di muka bumi ini.

Celebrate alias merayakan atau berpesta akan kejayaan sesuatu tidaklah dilarang. Malah dibolehkan asalkan tidak melampau.

Jika kita menyambut hari lahir, tidak salah untuk kira merayakan hari kelahiran kita itu...apatah lagi dalam Islam tiada larangan hatta, kelahiran junjungan besar kita pun turut dirayakan.

Cuma yang agak dikilani oleh penulis adalah salah seorang adik kita; Ahnaf Abdul Rahim yang mendapat 14 1A baru-baru ini dalam SPMnya. Jika penulis sendiri dan pastinya kalau teman-teman lain akan turut sama melompat kegirangan sampaikan terasa kita seolah berada di atas awangan.

Apa yang dikesalkan, adik kita yang berada Islam ini sanggup meletakkan martabat agama pada tahap paling bawah bagi dirinya sehingga berpelukan dengan kawan karibnya, Ng Sher May yang turut mendapat 14 1A.

Alasannya; gembira sakan sebab rakan baik turut berjaya. Apakah jadahnya, bebalnya, dan bengongnya budak ni? Sampaikan siap declare lak tu, dia nak puasa nazar 14 hari? Ape ke bondanya ni?

Agaknya inilah nilai agama / pegangan umat Muhammad akhir zaman. Wallahhualam!
 
posted by Khaleel
Permalink ยค


0 Comments: