"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi) segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
- Surah Ali Imran (200) -

Tuesday, February 07, 2006,4:03 PM
Kita masih bertatih lagi rupanya...

Assalamualaikum wbt.,
Rasanya baru semalam diri ini dilahirkan. Tapi tatkala menatap waktu dan catatan di kalendar masihi, rupanya usia makin menginjaki kita jauh ke dasar dunia.
Hari ini, tanggal 7 Februari 2006. Hari Selasa. Tahun ini genaplah usia ini tepat memangkahi angka 38. Masih baru jika dikira bagi yang sudah berumur delapan puluh tahun. Masih dikira anak hingusan jika membandingi diri dengan atuk atau moyang yang tidak pernah diri ini tatapi sepanjang hayat. Masih dikira bertatih, jika cuba melonjaki diri dengan orang-orang tua yang makin berumur.
Tetapi, saat waktu terus berlalu. Masa pantas memangkahi bilah-bilah waktu, walau kita menderas cuba menyaingi bayang-bayang diri yang sudah agak rapat giginya jika dibandingi dengan sang bayi.


38 tahun bukanlah satu jangka waktu yang tidak ringkas. Setiap detik dan waktu tidak pernah dihilang tanpa menerima dan menerjah peristiwa=peristiwa yang bukan sekadar manis, malah ada kalanya pahit, serta berbau hamis dan hanyir untuk diingati.
Untuk teman-teman serta saudara sedarah, seagama, sekulit mahupun serasa yang mengikuti catatan kecil ini, diri ini mohon maaf andainya telah mengajak saudara sekalian untuk menjana dan mengerutkan dahi licin yang muluk menyujudi Yang Maha Esa selama ini.
Sehingga ketemu lagi.
Wassalam.
 
posted by Khaleel
Permalink ยค


0 Comments: